tisdag 12 juli 2011

Kalla mig INTE mat Tina

Jag kommer från en familj där mat och matlagning är ett stort intresse. Min mamma lagar mycket mat och är riktigt duktig på det. Min styvpappa lagade också mycket mat när han levde och han var sjukbra på det. Min styvmamma lagar alla mat i det hemmet och det smakar alltid väldigt gott. Det är väl min pappa då som inte är en slav vid kastrullerna men han gör mycket annat istället, bygger hus och lagar bilar, lite sådär lagom manligt. Dock har matlagning inte varit ett av min största intressen i livet (äta mat är dock ett stort intresse) och efter att ha bott ensam i mer än 8 år är jag rätt trött på att laga mat till mig själv, morgon, lunch och middag. Men jag är inte dålig på att laga mat och med min kosthållning (lchf) så måste jag laga mer eller mindre all min mat och det är rätt skoj att testa nya recept faktiskt.

Men det finns något som jag inte kan tillaga och det är, håll i er kokta ägg! Katastrof dålig! Jag vill ha en fast vita och en fast gula men ändå lite krämig gula. Hur svårt skall det vara att få till? Tydligen helt omöjligt. Inom lchf är ägg vanligt att tillaga så att koka ett ägg eller två är rätt vanligt hemma hos fröken Börjesson men det blir typ alltid fel med slemmig vita. 


Förra veckan när jag hade kokat två ägg och började skala det första och vitan rann ut blev jag så förbannad på ägget och min totala inkompetens när det gäller att koka ägg att ägget for ner i papperskorgen med en väldig kraft samtidigt som det kom en ordsalva ut min mun som är barnförbjuden. Jag lämnade köket, lugnade ner mig i någon minut och gick ut i köket igen. Igår kokade jag ägg igen, jag lät ägg-jävlarna koka i 10 minuter på fyran och vipps så var vitan hård och gulan (typ) krämig. Aha, nu vet jag hur man kokar ägg! Bättre sent än aldrig och som blivande lärare, livet är en kunskapsresa från början till slutet. Man lär sig något nytt varje dag även om visa saker borde har landat innanför pannbenet något tidigare.

//Theres

1 kommentar:

  1. Hej!
    Va kul att du har en blogg!
    Det där med ägg..måste först säga att jag själv älskar ägg. Fast vita och lagom krämig gula. Jag brukar räkna 4 eller 5 min (beroende på spis)från det att vattnet kokat.
    Good Luck!

    /Ghazaleh

    SvaraRadera